BBC’ye göre şirket, geliştirdikleri yakıtın bugün havacılıkta kullanılandan %90 daha düşük karbon ayak izine sahip olduğunu doğrulamak için Cranfield Üniversitesi’ndeki uzmanlarla birlikte çalıştı. Bağımsız düzenleyiciler tarafından yapılan testler, Firefly Green Fuels’in geliştirdiği yakıtın standart A1 jet yakıtıyla neredeyse aynı olduğunu doğruladı.
Şirket, sürdürülebilir havacılık yakıtını geliştirebilmek için 2021 yılında Ulaştırma Bakanlığı’ndan 2 milyon pound hibe aldı. Henüz ticari olarak satışa sunulmasa da şirket, yakıtını küresel pazara sunma yolunda ilerlediğini ve ilk ticari tesisini 5 yıl içinde faaliyete geçireceğini söylüyor. Şirket, 2028’den itibaren yakıt tedarik etmek için zaten düşük maliyetli havayolu Wizz Air ile bir ortaklık imzalamıştı.
Tuvaletten gökyüzüne: atıklar jet yakıtına dönüşecek
Şu anda atıklarını Birleşik Krallık’taki su şirketlerinden ve rafine edilmiş kanalizasyonu, sıvı atığı çamur veya ham petrole dönüştüren hidrotermal sıvılaştırma adı verilen bir işlemle alıyor. Katı yan ürünler de mahsul gübresine dönüştürülebiliyor.
Şirketin belirttiği gibi organik maddenin, arabalara ve uçaklara güç sağlayan fosil yakıtlara dönüşmesi milyonlarca yıl alıyor. Firefly’ın çözümü birkaç gün içinde yakıt üretmeyi mümkün kılıyor ve daha da önemlisi insan atığı yaygın olarak bulunabilen bir kaynak. Sürdürülebilir jet yakıtının şu anda mevcut olandan daha mı pahalı olacağı ise belli değil. Ancak şirketin CEO’su James Hygate yaptığı açıklamada, insan atıklarının kullanılmasının “asla tükenmeyecek ucuz ve bol miktarda hammadde” olduğunu belirtiyor.
Hava sahalarımızda karbon nötrlüğüne ulaşmak, Avrupa ve ABD’deki düzenleyiciler ve liderler için uzun süredir önemli bir hedef. Elektrikli araçlar otomobil endüstrisinde ilerleme kaydetmiş olsa da, pille çalışan ticari jetleri görmemiz biraz zaman alabilir. Bu arada, daha çevre dostu jet yakıtı yaratmaya yönelik çözümler de memnuniyetle karşılanıyor.